Formålet
Undervisningsopplegget er et pedagogisk verktøy for læreren som bygger på voksenpedagogiske prinsipper og skal bidra til å:
- sikre at undervisningen samsvarer med gjeldende læreplan fra Sjøfartsdirektoratet mht. omfang, innhold og vektlegging av de aktuelle emnene, og er i tråd med kvalitetssystemet som er lagt til grunn for skolens/kursarrangørens godkjenning fra Sjøfartsdirektoratet.
- sikre at definert læringsutbytte nås
- gi undervisningen en struktur, progresjon, form og variasjon som er tilpasset voksne og deres individuelle erfaringsgrunnlag og som skaper motivasjon, aktivisering, refleksjon og varig læring
- lette læringen for kursdeltakere med læreutfordringer (dysleksi)
- kunne tilpasse undervisningen til kompetansegrunnlaget til deltakergruppen
- gjøre arbeidet med å forberede, lede, motivere, undervise, veilede og evaluere enklere for læreren
- sikre at undervisningsopplegget og -innholdet blir likt for alle kurslokasjoner og lærere
Kvalifikasjonskrav til lærer
Undervisningsoppleggets innhold og oppbygging forutsetter at lærerens faglige og pedagogiske kompetanse minst svarer til kompetansekravene som er fastsatt i den til enhver tid gjeldende læreplanen fra Sjøfartsdirektoratet. Det er nødvendig for å sikre at innholdet i hver enkelt PowerPoint-presentasjon blir forklart, utdypet og konkretisert på en tilfredsstillende måte.
Innholdet
Undervisningsopplegget består av emneinndelte:
- PowerPoint-presentasjoner
- Tekst, stikkord
- FotoerIllustrasjoner
- Video-lenker
- Notatside («notes-funksjonen» i PowerPoint) til læreren
- Referanser/kilder
- Sentrale momenter
- Utdypende kommentarerForslag til spørsmålTips om relevante nettsteder
- Fasit til oppgavesett
- Oppgavesett
- Øvingsoppgaver og forslag til ferdighetstrening
- Diskusjonsoppgaver: refleksjon/samarbeid/erfaringsutveksling
Inndelingen
Undervisningsopplegget er emneinndelt og samsvarer med inndelingen i læreplanen. Det omfatter til sammen 6 hovedemner. Hver PowerPoint (PP)-fil er navngitt i samsvar med målnummer og emnebeskrivelse i læreplanen. Omfanget av de ulike delene gjenspeiler omtrentlig antall normerte undervisningstimer. Timefordelingen går fram av vedlegg 3.1 i læreplanen og er dessuten opplyst på den første notatsiden for hvert enkelt emne.
Presentasjonene (PP)
Innholdet i presentasjonene er avstemt mot emne- og læringsutbyttebeskrivelsene i læreplanen. Hver enkeltpresentasjon inneholder emnereferanse (tittel) og pensumrelevante momenter og stikkord. Teksten er gjerne supplert med et foto og/eller en illustrasjon som er ment å gjøre læringen enklere. Tekst og illustrasjon sammen med «notater» til læreren lager rammen for selve innholdet og omfanget av undervisningen. I enkelte presentasjoner er det lagt inn lenke til aktuell(e) videoer.
Notatside til lærer
I de fleste PP-presentasjonene er det laget egne notater i notatsiden til læreren med sidehenvisning til læreboka og f.eks. lovreferanse, utdypende kommentarer og momenter som en bør ta med. Notater om læringsaktiviteter og praktisk informasjon til lærer står gjerne med kursiv skrift
Emnespesifikke oppgavesett
Til hvert emne er det laget et oppgavesett. Elevene/kursdeltakerne får tilgang til oppgavesettene ved å logge seg inn på vanlig måte på nettsiden til boka. Noen oppgaver er også lagt direkte inn i PP-presentasjonen. Tidsbruken på hvert oppgavesett må i stor grad tilpasses den enkelte deltakergruppe og den disponible undervisningstiden for emnet. Fasit til hvert oppgavesett er lagt inn i notes til lærer.
Pensumlitteratur
Fritidsskipperen i teori og praksis, Tom Engelsborg, 1. utgave, 2022, Engelsborg Media